Ο γνωστός σε όλους μας Αίσωπος (είτε πρόσωπο υπαρκτό είτε πρόσωπο στο οποίο αποδίδονταν οι μύθοι αν δεν υπήρχε γνωστή εναλλακτική πηγή) αλλά και οι νεότεροι μυθοποιοί και μυθογράφοι κληροδότησαν στην παγκόσμια φιλοσοφία ένα τόσο πολύτιμο και διδακτικό υλικό τους Μύθος. Αυτές οι μικρές, σύντομες,
διασκεδαστικές ιστορίες που τρελαίνονται να ακούνε τα παιδιά εκτός από το ψυχαγωγικό και διδακτικό χαρακτήρα τους, επιδρούν πολύπλοκα στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους.
Κυρίαρχη πηγή των μύθων είναι οι μύθοι του Αισώπου οι οποίοι χαρακτηρίζονται ως σύντομες διηγήσεις, στις οποίες τα ζώα μιλούν μεταξύ τους, δρουν σαν άνθρωποι, διατηρώντας όμως τα φυσικά τους χαρακτηριστικά. Οι μύθοι, όχι μονάχα γοήτευσαν, αλλά και έβαλαν σε σκέψεις τον άνθρωπο για την πραγματική φύση, την προέλευση, την πρόθεσή τους. πιο απλοϊκή αντίληψή είναι ότι οι μύθοι είναι παιχνιδιάρικα παιδιά της φαντασίας και «απλούστατα ευνοούν αυτό που λένε». Ο Μύθος έχει σκοπό να τέρψει και να διεγείρει τη φαντασία, αυτό αποτελεί άριστη τροφή για την δημιουργικότητα των μικρών παιδιών, Και πάντοτε καταλήγει σε ένα ηθικό δίδαγμα και όλη αφήγηση διδάσκει το παιδί ηθικά και αισθητικά, τονίζοντας την υπεροχή του καλού πάνω στο κακό. Στην πραγματικότητα, η λέξη “Αίνος”, δηλαδή σύντομη ιστορία με διδακτικό περιεχόμενο, όπως εντοπίζεται και στο έργο του Πλάτωνα, θα ήταν πιο κατάλληλη για τις ιστορίες αυτές που αποδίδονται στο Αίσωπο.
Τα οφέλη για τα παιδιά
Η παιδαγωγική αντίληψη θεωρεί όλα τα παιδικά αναγνώσματα και ανάμεσα σ’αυτά και τους
Αίνους του Αισώπου σπουδαία μορφωτικά αγαθά για τον ηθοπλαστικό, ψυχαγωγικό, γλωσσικό, συναισθηματικό,
γνωστικό και δημιουργικό τους χαρακτήρα. Ξεκινώντας από τον ηθοπλαστικό χαρακτήρα, διαμορφώνεται
μέσα από τη θετική, καθαρή και κατανοητή ηθική διάσταση των μύθων. Διδάσκουν τα παιδιά να εκτιμούν
το αγαθό και επιπλέον, τονίζουν την υπερνίκηση των δυσκολιών, καλλιεργώντας τη γενναιότητα και το θάρρος.
Ο Ψυχαγωγικός χαρακτήρας βασίζεται στην αντίληψη ότι οι μύθοι είναι έργο τέχνης,
το οποίο χαρίζει ευχαρίστηση και αφυπνίζει το αίσθημα του ωραίου.
Κύριος σκοπός τους είναι καλλιτεχνική διήγηση, επιδιώκοντας μέσα από αυτήν να δώσουν
Ο Γλωσσικός χαρακτήρας του στηρίζεται στην άποψη, ότι οι
μύθοι είναι ένα από τα κατάλληλα μέσα, που μαθητής συνηθίζει να
ακούει προσεκτικά από τους άλλους και έπειτα να διηγείται ίδιος.
Όσο για το συναισθηματικό, οι μύθοι επηρεάζουν άμεσα τα
συναισθήματα του παιδιού με τέτοιο τρόπο, ώστε να ευχαριστιούνται
όχι μόνο από τις υλικές χαρές, αλλά και από τις άλλες.
Δεν είναι δυνατό να παραλειφθεί γνωστικός, αφού μέσω
αυτού προσφέρονται ζωολογικές, φυσικές, γεωγραφικές γνώσεις με
τόσο αβίαστο τρόπο, που θα ήταν ευχή μέσω των μύθων
να προσφέρονται όλες οι γνώσεις στα σχολεία.
Τέλος, δημιουργικός χαρακτήρας επιτυγχάνεται μέσα από
τη διήγηση μύθων, που αφυπνίζει το δημιουργικό πνεύμα των
παιδιών. Και αυτό γίνεται όσο συναρμολόγηση των αναμνήσεων
για την ολοκλήρωση μιας διήγησης γεννά τη χαρά, που αισθάνεται
κάποιος όταν δημιουργεί.
Απο τις εκδόσεις μας:
Οι Μύθοι του Αισώπου σε Κόμικς